توسعه کارآفرینی
حسین مقیمی اسفندآبادی؛ سید رضا معینی؛ جهانگیر یداللهی فارسی
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی رفتارهای حل مسألهاجتماعی در بین رهبران کارآفرین اجتماعی است. شناسایی مسألهاجتماعی و حل مسألهاجتماعی در بین رهبران از محورهای اصلی کارآفرین اجتماعی تلقی می شود. برای شکل گیری حل مسألهاجتماعی از رفتارها در میدان اجتماعی استفاده میشود. ضرورت اصلی پژوهش نظری است و پژوهش های قبلی به رفتارهای حل ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی رفتارهای حل مسألهاجتماعی در بین رهبران کارآفرین اجتماعی است. شناسایی مسألهاجتماعی و حل مسألهاجتماعی در بین رهبران از محورهای اصلی کارآفرین اجتماعی تلقی می شود. برای شکل گیری حل مسألهاجتماعی از رفتارها در میدان اجتماعی استفاده میشود. ضرورت اصلی پژوهش نظری است و پژوهش های قبلی به رفتارهای حل مسألهاجتماعی توجه اندکی کرده اند. ضرورت دیگر پژوهش توجه به شناسایی مسألهاجتماعی و حل مسألهجتماعی در کارآفرینی است. نظریه اصلی مورد استفاده، نظریه شناخت اجتماعی بندورا (1977) است.روش پژوهش: برحسب ماهیت، اکتشافی، برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی – روایتی است. تعریف جامعه مورد مطالعه تمام رهبران کارآفرینان اجتماعی هستند که در طول فعالیت خودشان یک مسألهاجتماعی را حل کرده باشند. واحد تحلیل فردی محسوب می شود که منظور رهبران اجتماعی هستند و برای حل مسألهاجتماعی تلاش دارند و قلمرو زمانی گردآوری داده ها در سال 1399 است. و روش نمونه گیری گلوله برفی است که 10 مصاحبه در میان رهبران کارآفرین اجتماعی انجام شد که از مصاحبه هشتم به اشباع نظری دست یافته شد.یافته ها: رفتارهای شناسایی مسألهاجتماعی توسط کارآفرینان اجتماعی شامل مسوولیت پذیری اجتماعی و خود اجتماعی است و رفتارهای حل مسألهاجتماعی شامل انگیزه اجتماعی و اعتقادات و باورها است. هسته رفتار شناسایی مسألهتوسط کارآفرینان اجتماعی خود اجتماعی است که برحسب آن شناسایی مسألهاجتماعی (مسوولیت پذیری اجتماعی) صورت می گیرد و در ادامه منجر به ایجاد رفتارهای حل مسألهاجتماعی شامل انگیزه اجتماعی و اعتقادات و باورها در بین رهبران کارآفرین اجتماعی می شود.